Orchidean Innovaatioblogi

Aivoriihi - toteutus ja perusperiaatteet

Posted by Jouni Halme on 2.10.2018 12:42

Aivoriihi (myös "brainstorming" tai "ideariihi") on ideointimenetelmä, jolla pyritään keksimään suuria määriä luovia ideoita johonkin aiheeseen liittyen. Menetelmä perustuu neljään perusperiatteiseen, joilla osallistujien asiantuntemuksesta luodaan uusia luovia ratkaisuja.

Historia

Alex Faickney Osborn, yksi BBDO mainostoimiston perustajista, esitteli BBDO:lla käytetyn brainstorming-menetelmän luovuutta käsittelevässä kirjassaan How to Think Up vuonna 1942. Menetelmän synnyn taustalla oli Osbornin tyytymättömyys siihen, että BBDO:n työntekijät eivät pystyneet kehittämään itsenäisesti luovia ideoita heidän asiakkaidensa mainoskampanjoihin. Hänen kokeilujen kautta ratkaisuksi syntyi ryhmätyötapa, jonka avulla ideoiden määrä ja laatu paranivat. Työtavasta muotoutui periaatteet aivoriihelle, jonka maailmanvalloitus alkoi varsinaisesti vuonna 1953 hänen kirjastaan Applied imagination.

Read More

Topics: Parhaat käytännöt, aivoriihi

Orchidea Brainstorming: kaksi kertaa tehokkaampi ja parempi aivoriihi

Posted by Jouni Halme on 17.1.2017 9:28

Brainstorming on maailman suosituin ideointimenetelmä. Maailmassa Google-hakuja tehdään kuukausittain 250 000 hakua ja Suomessakin brainstorming ja aivoriihi sanoja yhdessä haetaan melkein tuhat kertaa kuukaudessa. Me päätimme ottaa härkää sarvista ja tehdä suositusta menetelmästä entistä paremman.

Read More

Topics: Orchidea tuoteuutiset, aivoriihi

Vinkkejä innovaatiotoimintaan!

Keskitymme blogissamme aiheisiin, jotka auttavat asiakkaitamme ja kehittämisen ammattilaisia menestymään.

Tilaa suoraan sähköpostiin

Viimeisimmät kirjoitukset